Verden er i en teknologisk endring som utfordrer det tradisjonelle mønsteret når det blant annet kommer til booking av hotellrom til feriene våre. Før i tiden måtte man gjerne plukke opp telefonen, ringe inn og gi sine detaljer over nettet, mens nå har internettet overtatt mesteparten av bookingen av hotell. Hvordan booker du hotell? Tenker du på pris? Kvalitet? Plassering av hotellet? Alt dette er faktorer som kan være forskjellig fra person til person og ikke minst gruppe til gruppe. Det kommer alltid an på hva man er ute etter, men felles for alle er at man ikke ønsker å bruke for mye penger på overnatting og iallefall ikke hvis man kan få noenlunde samme kvalitet på hotellrommet som hos andre, bare til en billigere penge. Her kommer søkemotorer som er spesialisert innenfor hotellbooking, gjerne kombinert med anbefalinger fra brukere som allerede har benyttet hotellet. Dette er blitt viktigere for andre enn før – hva andre mener om hotellene.
Det er blitt ganske populært med sider der du som bruker kan anmelde de stedene du har bodd på i verden. Stadig flere orienterer seg på Tripadvisor for å finne ut sine foretrukne hotell for ferien eller for forretninger. Derfor har også serviceinnstillingen til de forskjellige hotellkjedene blitt mer systematiske i sin jakt etter kunder. For ferierende gjester er ute etter gode priser i tillegg til at service og trygghet er blitt stadig viktigere for turistene. Dette handler jo selvsagt om at folk forventer mer enn bare pris når man er ute på en vel fortjent ferie. Derfor er steder der man kan lese om brukeropplevelsen på de forskjellige stedene stadig viktigere å gjøre seg bemerket i enn det var før. Og man kan si at konkurransen mellom de forskjellige hotellkjedene stadig blir hardere som følge av høyere og økte krav til opplevelse og innhold i hotelloppholdet. Og gjester kan være kravstore. De fleste hoteller tilbyr mye av det samme, mens man ser en stadig økende masse som setter høyere krav til god service fra personalet på hotellet. Dette er en trygghet i seg selv når det kommer til det å feriere i fremmede land.
I dag kan du få hjelp med urininveisfeksjon på nett, handle matvarer på nett og mye annet. Stikkordet er at det aller meste løses på internett og det er brukerne som har makta. Spesielt innen service har brukerne nå fått en udefinerbar innflytelse over folks valg av reisemål og feriesteder. Her kommer det å bli anbefalt, eller i mange tilfeller frarådet, til å dra til nettopp det og det hotellet. I jaget etter stjerner er Tripadvisor en gyllen mulighet for bedrifter til å skaffe seg god omtale og sørge for at reiselystne turister velger dem istedet for konkurrenten. Da er god service alfa og omega siden det skaper bedre omtale. Jo bedre omtale, jo mer kan du også ta i pris, mens jo dårlige omtale, jo lavere priser må du legge deg på for å lokke til deg kundene. Med et slikt fokus er også makten flyttet over til brukerne som stadig vekk blir mer kresne.