Unabryggen.no Hotellmarkedet Hotellmarkedet i endring

Hotellmarkedet i endring

0 Comment


 

Delingsøkonomi har vært på alles lepper de siste par årene. Løsninger for alt fra å låne en bil, få servert nystekt middag av nabokona eller å få en Uber-sjåfør til å kjøre deg fra flyplassen i stedet for en tradisjonell taxi har snudd opp ned på mange bransjer. Det er imidlertid innen reiseliv den største revolusjonen har kommet. I tillegg til tjenestene som sikter seg inn mot mer tradisjonell hotell-booking, som booking.com eller wakanow.com, er det Airbnb som har ført til den største omveltningen i bransjen.

Født i Silicon Valley

Airbnb ble som mange andre teknologiselskaper etablert i San Francisco. Det var de tre grunderne Brian Chesky, Joe Gebbia og Nathan Blecharczyk som etablerte selskapet så tidlig som i 2008. Navnet henspiller på at det i starten var tenkt at folk bare skulle leie ut en luftmadrass i stua til gjestene sine. Det har etterhvert blitt mer vanlig at folk leier en hel leilighet eller et ledig rom i sin egen leilighet, men det originale navnet har likevel bestått.

Konsept

Airbnb eier ingen egne leiligheter. De er kun en formidler, som gir utleiere muligheten til å komme i kontakt med potensielle kunder. Her har smarttelefonene gitt nye muligheter, siden man har mulighet til å bruke enkle funksjoner for geografisk lokalisering, kommunikasjon og betaling. Airbnb er ansvarlig for selve transaksjonene, og de tar også et servicegebyr for formidlingen. Airbnb har flere systemer som gjør det vanskelig for utleier og kunde å ta direkte kontakt med hverandre, og dermed unngå å betale servicegebyret til Airbnb. Blant annet er det i initiell kommunikasjon ikke mulig å utveksle telefonnummer eller epost-adresser, da disse eventuelt vil sladdes. Nøyaktig geografisk lokasjon vil også skjules fram til betaling er gjennomført. Det sikrer at all kommunikasjon foregår på Airbnbs plattform, og at betaling gjøres gjennom deres systemer, så de kan kreve servicegebyret. Gebyr ligger i størrelsesorden 5-15 %, avhengig av ulike forhold, som for eksempel varighet på oppholdet.

Verdensomspennende

Det har fantes tilsvarende løsninger til Airbnb i mange år. Mange nettsteder har formidlet utleie av private leiligheter og hytter. Det som imidlertid var ulempen med disse var at de var lokalisert til et enkelt land, en enkel region eller i noen tilfeller en enkel by. Det gjorde det tungvint for folk flest å sette seg inn i nye løsninger for hver gang de dro til et nytt sted. Betaling kunne også være mer risikabelt om man reiste i områder av verden hvor løsningene for dette ikke var trygge. Med Airbnbs internasjonale gjennombrudd kan man nå reise omtrent verden rundt og fortsatt ha mange valgmuligheter i de fleste steder man besøker. Kombinert med et sikkert betalingssystem, og et rating-system hvor tidligere kunder kan legge igjen beskrivelse av hvor fornøyd de var med oppholdet, er det flere og flere som ser at de kan få et bedre tilbud, til en lavere pris, enn hva hoteller tradisjonelt har klart å tilby.

the-wp-business